En trött funderare..

06:00 uppstigen (ifrån de döda)
07:30 Hämtas av Becca (stressar som vanligt för att jag på 24 år inte lärt mig att beräkna tid)
08:45 Framme på MAH (Malmö Högskola) (Möts av klasskamrater som innan de hälsar berättar vilken ångest kursen medför..)
09:00-12:00 föreläsning- "kriminologi-teorier" (Behöver jag säga ngt...?)
12:00 Lunch (Min bondomelett som blev nåt annat va faktiskt gott!!)
13:00-16:00 föreläsning- "kriminologins historia"... (Åter igen lämnar jag mina åsikter om detta åt fantasin..)
17:30 Hemma igen, äter tonfisksallad jag snabbt rör ihop (Yammii!!)
18:45 Andreas föräldrar kommer hit (Umgås o Andreas presenterar dagens nyhet för oss!! Mkt SKOJ!! men hemlig=)
20:30 Dusch efter kvällens besök (aaaah...känns som jag e tillbaka till  i morse, ögonen hänger på halv igen.. Älskar mitt nya duschmunstycke, ska det va massage? regn? harmoni? LOVELY!)
21:27 NU sitter jag här...

Min dag, från 06:00 till 17:30 hade jag tråkigt ungefär.. Sitter som värsta barnrumpan i salen o skriver lappar, viskar o gör tecken. ALLT för att hålla mig vaken!!
Eftersom jag ska va nyttig prasslade jag upp min lilla "höstmix" me torkad frukt o nötter o knaprade på, kanske tuggandet skulle kunna hålla mig vaken? Snark snark...

Hur kan man knäcka nyheten för en klass som gjort 3/4 av sin utbildning att en del av den är utan användning (förutom erfarenhet man fått) o utan att ge någon som helt kompensation för detta skicka eleven vidare på en kurs i 9 veckor som delvis baseras på Kriminalvård - som nu tagits bort?? Hur kan man va motiverad ?
Nä, ge mig mer praktik då o låt mig få göra nytta här i världen, eller iaf för mig själv!
JOBBA JOBBA JOOOOOBBA!!
("hiphip-version")

Första föreläsningen va så tråkig så jag verkligen funderade på att göra något riktigt dumt mot mig själv för att få komma ut, att jag skulle behöva göra något dumt skulle bara va för att jag skulle få en anledning att dra..
Föreläsaren är mycket trevlig o verkar helt OK, bara det att han sitter på ett o samma ställe tre timmar igenom o pratar så tyst o monotomt så man fattar inget ändå. Dessutom är han e kostym-man som kan alla ord i ordboken, jag kan nog inte ens alla på första sidan..

Kvinnan på eftermiddagen va rubust o manlig, trevade runt med sina axelvaddar o blekta hår från -80 talet.
Hon var en bättre föreläsare än den första iaf, bjöd på diskussion o lite skratt.. eller hehe:ande -alltså inget garv.
En diskussion vi hade handlade om interner på fängelsen får för lite lön. "Rädda-världen-klassen" tyckte naturligtvis det.. Det tycker inte jag!
Stunden innan pratade vi om att straff o följder fanns för att avskräcka folk från att begå brott, hur fan kan man avskräcka en människa såhär :"Akta dej för o göra det där, du kanske hamnar i finkan o där får man minsann rena kläder, 3 mål mat om dagen, säng, arbete eller utbildning och får lön, behandling för missbruk, kolla på film, spela spel.. etc etc."
Jo, det avskräcker nog brottslingar från att begå brott! NÄ JAG VET!! vi ger dem ÄNNU MER pengar i finkan så de har ett bra liv när de kommer ut igen..!! TA MIG I DALEN!!
Jag kanske har missuppfattat hela grejen, o missförstå inte mig nu (såvida du inte vill) men om man begår ett brott så ska man få ett straff, VAR e straffet i detta jag precis skrivit? Jag menar inte att de intagna ska bli behandlade som djur, jag tycker att de ska få ha sin sysselsättning o vill de utbilda sig så är jag lycklig över att de vill ändra sina liv och bli något lagligt, men va faaaanken.. Vi kan inte heller bara ta bort allt vad straff är. Hur ska man någonsin få veta när man gör fel om man inte får mer än goda saker tillbaka?

Jag blir rädd, statistiken kommer vända en dag om det fortsätter såhär, folk kommer begå mer brott för att få logi+mat+behandling+allt annat de behöver som de måste kämpa mer för på utsidan.
I allt detta finns det fortfarande stor plats över att behandla dessa människor humant och vara en medmänniska med empati. Ett sådant straff som fängelse kan hända vem som, t.o.m mig om jag befinner mig jäkligt fel en dag men majoriteten av de som sitter inne på anstalt är faktiskt skyldiga och skulle man plötsligt behandla alla som oskyldiga fattar jag inte varför vi ska ha ett rättssystem överhuvudtaget? "Straffa" inte me fängelse då, låt samhället va som det e, allt kommer köra ihop sig o ALLA ÄR VI VÄL GODA?? Knas...

För en del människor låter det här som jag smutskastar interner, det gör jag absolut inte!! I mitt framtida yrke skulle jag likaväl som en missbrukare vilja jobba med en kriminellt belastad, sak samma för mig, men att allt det här daltandet i samhället gör mig orolig.
Var kommer detta sluta? Något annat kommer ta över..
Det finns dem som lever på att bedra, de som inte kan något annat än kriminalitet, de som inte VILL ha hjälp att komma ur, de som inte VILL komma ur!!! Man kan inte tvinga nån, hur ska vi göra med dem då? kanske ge dem mer pengar att fortsätta sin kriminella karriär på utsidan? JIPPI, verkligen en TOPPEN idè!

Vill avsluta med att säga att detta är mina personliga åsikter och dem står jag för. En sak jag vet är att hur gärna man än vill hjälpa någon annan så går det inte om personen i fråga inte VILL bli hjälpt!

Kommentarer
Postat av: Lilla_Fröken

jag höll på att somna 3000 gånger på förmiddagen. han sitter verkligen på samma jävla plats och pratar tysttysttyst. jag fick hälla upp 15 koppar té att dricka så jag inte somnade.
eftermiddagen var mycket bättre, även om jag visst var osynlig. skönt att vara ledig tills måndag! puss

2008-01-10 @ 11:51:28
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0